Blog del Departamento de Lenguas ITESO

Conoce más sobre los eventos y servicios del DEL

25 octubre, 2016
por paulazulaica
0 Comentarios

Concurso Itesiano y Multilingüe de Calaveras 2016

calavera1calavera2

INSTITUTO TECNOLÓGICO Y DE ESTUDIOS SUPERIORES DE OCCIDENTE

DEPARTAMENTO DE LENGUAS

COORDINACIÓN DE COMUNICACIÓN ORAL Y ESCRITA

 

El Departamento de Lenguas (DEL), a través de la Coordinación de Comunicación Oral y Escrita

CONVOCA

al Concurso Itesiano y Multilingüe de Calaveras 2016, que se realizará en el marco de las actividades conmemorativas del día de muertos de este año en el ITESO, y del 400 aniversario del fallecimiento de dos de los más grandes representantes de la literatura universal: Shakespeare y Cervantes.

BASES

  1. Las calaveras podrán ser en cualquiera de las lenguas que se enseñan en el DEL: español, inglés, francés, italiano o alemán.
  2. Deberán tener una extensión máxima de 4 cuartetas cada una.
  3. Es indispensable que hagan alusión clara a la obra o vida de Shakespeare o Cervantes, o que incluyan alguna línea de sus publicaciones. (Debe indicarse al final la referencia).
  4. Las calaveras deberán remitirse al correo lenguas@iteso.mx, en un documento de Word en el que se incluya el nombre completo del autor, correo electrónico y número de celular.
  5. La fecha límite de recepción de trabajos será el próximo jueves 27 de octubre de 2016.
  6. El jurado estará conformado por los docentes del DEL de las lenguas en que se reciban los trabajos, quienes los evaluarán de acuerdo con las características rítmicas y métricas de las calaveras tradicionales mexicanas (versos de 8 sílabas, rimados en cuartetas), y las indicaciones de las presentes bases.
  7. Los ganadores se darán a conocer el 1 de noviembre de 2016.

 

PREMIOS

Las mejores calaveras recibidas se exhibirán en el DEL, con motivo del altar de muertos que montará el departamento.

Además, se otorgarán los siguientes premios:

  • 1er lugar: $500.00 (quinientos pesos) en certificado de regalo de librerías Gandhi.
  • 2do lugar: $300.00 (trescientos pesos) en certificado de regalo de librerías Gandhi.
  • 3er lugar: $200.00 (doscientos pesos) en certificado de regalo de librerías Gandhi.

La premiación tendrá lugar el día 2 de noviembre de 2016, entre las 16:00 y las 18:00 horas en el Departamento de Lenguas.

picado

4 diciembre, 2015
por Arantxa L.
0 Comentarios

Una historia de éxito del Departamento de Lenguas

En el Centro de Lenguas recibimos hace poco este correo de Cindy Blanco Ochoa, alumna del ITESO que tuvo una experiencia que ha marcado su vida.


 

cindybHace un año, me incorporé como practicante de una non-profit del MIT que apoya el ecosistema de alto impacto en México llamada MIT Enterprise Fórum México.

Desde que entré al mundo del emprendimiento y la innovación, me sentí en mi lugar. Me apasiona lo que hago y veo en ello una forma de contribuir al desarrollo del país a través de su capital humano. De lo anterior que este verano haya buscado unas prácticas para irme a vivir la experiencia de Silicon Valley, y bueno, una cosa me ha llevado a la otra. Estando allá conocí a Bismark Lepe, un Mexican-American que fue uno de los primeros empleados de Google y actualmente es el CEO de Wizeline, una empresa de tecnología que está basada en San Francisco.

Esta empresa lleva poco de haber incursionado en México y al regresar de mi verano en California, me ofrecieron liderar dos de sus proyectos aquí en Guadalajara, así que respondiendo a tu pregunta, mi plan ahora que me gradúo es dejar el MIT Enterprise Forum México donde me ofrecieron un puesto de tiempo completo, para incorporarme en Wizeline y liderar los dos proyectos enfocados a Guadalajara. Estoy muy contenta pero nerviosa a la vez, sin embargo pienso que quedarme donde estoy sería estancarme en mi zona de confort y renunciar por miedo a la incertidumbre a una oportunidad de mucho crecimiento, tanto personal como profesional….

En fin, si algo me queda claro de estas experiencias es que hablar y escribir bien en inglés me ha abierto muchas puertas…

                                                                                              Cindy Blanco Ochoa

                                                                                              Relaciones Internacionales


Harvest from “The Valley”

by Cindy Blanco Ochoa

cindyb2

For some reason life is pushing me into the “tech­world”. Funny thought, since I’m not a tech person myself (believe me, a few months ago I still had the Iphone 4 with the most basic apps on it). But randomly, my path once again lead me to this exciting tech­world when I got a summer job offer at Plugand Play Tech Center.

My job primarily consisted on bridging the gap between Mexico and all the innovation from the Valley through the platform that Plug and Play represents: I had to do daily outreach to have Mexican and Latin American corporations coming to visit the headquarters. Also, managing the partnership with the Mexican “Anchor Partner”; and I contributed on the process to select Mexican startups to receive a 25K investment plus a “ticket” for the Acceleration Program in exchange of a 5% of equity.

The experience of being working right in the heart of Silicon Valley ecosystem, not only gave me a wide and deep understanding of what entrepreneurship, innovation, networking and “success exit” means in this vibrant place of the world. But also, it gave me some clues of what the “growing ecosystems” (as I like to call the developing tech ecosystems in regions as Latin America) could learn in order to have “harvests” as productive and competitive as the ones from the Western Valley.

And I emphasize “learn”, (not to replicate neither copy), because Silicon Valley has its own natural conditions as a result of its unique culture, location, history, etc.

I concluded that countries moving towards an innovation and knowledge economy, should strive to:

1. Generate competition

Competition between companies is not only good, is necessary. The same happens inside the corporations. Employees and companies that are exposed to competition tend to be more productive and innovative.

This is a constant that I found within Silicon Valley’s ecosystem: Competition is a driving force, is the “daily fertilizer” of this rich land. Entrepreneurs are competing against other at an early stage and growing startups. In this way, companies are challenged by the innovation speed of the competence.

Therefore, innovation and creativity are a direct consequence of the market battle.

It is important to underline that despite the fact of the competitive environment, entrepreneurs, companies and even employees maintain a deep culture of collaboration and willingness to share ideas and expertise.

Moreover, many of the tech startups that are being attracted or created in this ecosystem are primarily focused on B2B model (business to business) rather than B2C model (business to customers). I found that this tendency responds to the wider possibilities of a startup to grow and scale globally when focusing on big corporations as customers.

Despite the fact that countries in Latin America ­as Brazil, Mexico, Argentina and Colombia­ are leading the use of social media and internet, a great majority of the startups that I reviewed from this region are focused on solving local problems. They are developing the so­call “copycats” or they are aiming to develop products and services without involving too much disruptive technology that generates added value.

This lack of “global ambition” and the inclusion of technology of some of the startups from the growing ecosystems reduces significantly their possibilities to scale, to compete in the global market and to generate growth in their countries.

2. It’s all about connections

Tech Ecosystems are very similar to a country’s infrastructure: The better connected it is, the more productive and rich they becomes.

Corporations, mentors, venture capital firms, academia, accelerators, incubators are all somehow connected in the Valley. This situation is quite benefic, not only for the startups development, but also for the whole innovation cycle that involves all the actors within the ecosystem:

Entrepreneurs are able to reach venture capital firms, incubators and accelerators to fund and grow their startups. Consolidated corporations (especially the ones aiming to migrate to new business models) can easily reach early stage startups in order to attract them to become more competitive, and at the same time, help the startup to reach a bigger market segment. Successful startups can break paradigms and generate competition that fosters innovation and competition in Silicon Valley.

In conclusion, this type of well connected environment allows some sort of “transversal networking” between industries, knowledge areas and expertise, widening the possibilities of innovation and productivity for everybody.

Therefore, growing ecosystems must strive to connect their actors and facilitate high quality networking in order to foster entrepreneurship.

3. Feet on the ground

If there is something that distinguishes Silicon Valley from the rest of the tech ecosystems of the world it is the open minded and friendly culture floating in the environment.

CEO’s, investors, mentors, etc. they are generally willing to interact, and why not, advise and help other inexperienced entrepreneurs in their journey to success. It doesn’t really matter how big their company is, or how disruptive their new technology is, I found that in the Valley the person “makes” the position, and not the other way around.

The situation is very different in growing ecosystems as the ones in Latin America, where wealth inequality is one of the biggest issues. The result has been less egalitarian societies in which classicism predominates. In this context, hitting on key people as executives, directors, etc. is a constant difficulty for entrepreneurs.

In my personal experience at Plug and Play Tech Center I got inspired by the CEO, Saeed Amidi, who held daily morning meetings to hear the goals and progress on projects of every single person working there. However, I got even more inspired by entrepreneurs from all over the world who are expecting to fail as part of the process of launching a successful, innovative and game changing startup.

I concluded that growing ecosystems must inculcate this culture inwards themselves. Almost all the entrepreneurs that I have met since I ventured in the tech world have a positive DNA against failure. But a culture that sees failure as failure and not as an achievement of knowledge and experience is far from being as innovative as the Valley. Fear to fail is a big inhibitor of innovation.

4. We are not so different

Eating lunch was my favorite time at the office. There were entrepreneurs from all over the world making line for the excellent food served by a bunch of friendly Mexican cooks.

After a few days of eating my lunch there, I became aware of two interesting things: First of all, the genuine openness of the Valley to embrace immigrants. I was impressed to see how many different languages and nationalities you could see in just one day. I liked to picture Plug and Play as the United Nations for entrepreneurship.

Entrepreneurs, executives, board teams, students and a few curious from all sort of nationalities visited the headquarters every day. This rich and complex mosaic of people allows multicultural interactions within Silicon Valley, fostering the exchange of different points of view, perspectives and ideas, exponentially widening the innovation opportunities.

The second thing that I found is that, despite the obvious differences, many of the growing ecosystems are facing the same obstacles to grow and to strengthen entrepreneurship and innovation.

During my conversations with entrepreneurs, especially from Brazil, they were pointing out some of the issues regarding the development of their ecosystem. These issues were the same ones that I have found in Mexico, as the lack of Angel Investors and early stage capital, the low willingness of the private sector to make high risk investments, the way the governmental budget is assigned for entrepreneurship, among others.

However, interesting things are happening at the regional level, such as the Pacific Alliance Entrepreneurship Regional Initiative with the support of the Inter­American Development Bank. These joint efforts may be a mechanism to tackle some of the main obstacles that the growing ecosystems are facing.

5. Breaking the glass ceiling

Tech industry and entrepreneurship in general is still dominated by men. Silicon Valley is not the exception.

Nowadays, women entrepreneurs in the world are still facing many obstacles that decrease the growing pace of their startups. I did asked around about this gender issue in the field of entrepreneurship and I have to admit that I was a bit disappointed to find out that women receive less investment than men.

Nevertheless, I consider that entrepreneurship is becoming a new dimension to strive for gender equality.

While I was at Silicon Valley I saw many young women pitching, coding and interacting within the tech ecosystem. This is why I think entrepreneurship has the potential to become a fascinating way to break the glass ceiling that has limited women success in the tech world.

To conclude, I believe that encouraging a meritocracy culture is very necessary, both, in Silicon Valley, but specially in the growing ecosystems.

29 octubre, 2015
por Arantxa L.
0 Comentarios

¡Gana una beca para estudiar en el extranjero!

¿Estás interesado en mejorar tu inglés?

¿Ya tienes algún conocimiento del idioma, pero necesitas mejorarlo?

¿Estás estudiando o ya terminaste tu licenciatura?

¿Estás entre las edades de 22 a 35 años?

¿Te gustaría estudiar durante un año sin ningún costo?

¿Estás interesado en estudiar en los Estados Unidos?

¡Solicita hoy mismo esta beca!

El Consulado General de Los Estados Unidos de América en Guadalajara, a través de la Cónsul Regional de Presa y Cultura está ofreciendo esta gran oportunidad por medio del proyecto “La fuerza de 100,000 en las Américas”.

La beca consistirá en la cobertura de un año completo de estudio (incluyendo inscripción, libros y alguna otra cuota necesaria) y los estudios se efectuaran en el Instituto Cultural Mexicano Norteamericano de Jalisco, en Enero de 2016.

Los ganadores serán anunciados durante la International Education Week, del 16 al 20 de noviembre, y presentados en la página de Facebook del Consulado General de los Estados Unidos.

Para mayor información puedes visitar la página: www.educationusa.state.gov

Los requisitos para ello son los siguientes:

  • Llenar la fórmula que se encuentra en el link al final de la nota.
  • Escribir un ensayo en español de no más de 250 palabras sobre: El estudiar Inglés ¿Cómo cambiaría tu vida? (En el que puedes incluir una foto si así lo deseas.
  • Enviar la información al correo socialmediagdl@state.gov antes del 13 de noviembre del 2015.

*El número de becas dependerá del financiamiento final que se reciba para el programa.

 

Fórmula para llenar: 100000 Strong in the Americas English Scholarships – en espanol.

 

 

2 octubre, 2015
por Arantxa L.
0 Comentarios

¿Qué habilidades buscan los empleadores?

Se realizó un sondeo informal con los reclutadores de las empresas que tenían stand en el evento Emplearte (IBM, Cisco, Urrea, Heinz, Pepsico, etc.) , acerca de la importancia que le daban al Inglés y la Comunicación Oral y Escrita en el perfil de los empleados que reclutan.

En la gran mayoría el inglés es básico e indispensable en sus trabajadores y la comunicación Oral y escrita una cualidad  muy importante en los mismos.

Mencionaron además que no es solamente un requisito o plus para la contratación si no que son habilidades que permiten su crecimiento dentro de la empresa

Si quieres saber que fue lo que dijo cada empresa en específico te dejamos este PDF.

PDF Emplearte.

 

14 septiembre, 2015
por Arantxa L.
0 Comentarios

Inicio del programa de Inmersión Dual

Las primeras sesiones del programa de Inmersión Dual se llevaron a cabo hoy en el edificio T, con la participación de tres grupos de inglés de ITESO y varios alumnos de la Universidad de Miami.

La experiencia se vivió con mucho éxito haciendo un intercambio de pláticas una parte en inglés y la otra en español con el objetivo de poder practicar ambos idiomas y pasar un rato divertido conociéndose y platicando entre ellos.

¡No te pierdas esta gran experiencia de poder reforzar tu inglés a través de sencillas pláticas a la par de que ayudas a otros con su español!

12b9a03717ce07140e2e9fdf83e7fe62

28 abril, 2015
por paulazulaica
0 Comentarios

Recursos para prepararse para el TOEFL

ets_toefl_logo

¿Estás planeando tomar el examen de proficiencia de inglés TOEFL?

¿Sabías de las charlas en línea ofrecidas por TOEFL iBT Resource Center?

A continuación  puedes ver las fechas, horas y temas de las próximas charlas.

Las horas están en la hora local de Guadalajara y todas las charlas virtuales son gratuitas. Añádelas a tu calendario y compártelas con tus amigos.

29 de abril @5:00 pm Common Mistakes by Spanish Speakers 2

You will learn to identify and solve some of the most common mistakes by Spanish speakers in English. These are aspects that once you master will make you sound more proficient in English.

6 de abril @9:00 am TOEFL iBT General Info

  • See an overview of the TOEFL iBT and where it can take you.
  • Get answers to all your questions regarding the registration and score reporting process.
  • Find out how to get actual samples from the test.
  • Get resources to help you prepare for the TOEFL iBT.

12 de mayo @5:00 pm Improving your Reading Skills

  • See an overview of the Reading section on the TOEFL iBT
  • Receive suggestions as to how you can study for the Reading section of the test
  • Get ideas from other students on ways that have worked for them
  • Feel more confident when you get to the Reading section of the test

20 de mayo @9:00 am Improving your Listening Skills

  • See an overview of the Listening section on the TOEFL iBT
  • Receive suggestions as to how you can study for the Listening section of the test
  • Get ideas from other students on ways that have worked for them
  • Feel more confident when you get to the Listening section of the test

26 de mayo @5:00 pm Improving your Speaking Skills

  • See an overview of the Speaking section on the TOEFL iBT
  • Receive suggestions as to how you can study for the Speaking section of the test
  • Get ideas from other students on ways that have worked for them
  • Feel more confident when you get to the Speaking section of the test

3 de junio @9:00 am Improving your Writing Skills

  • See an overview of the Writing section on the TOEFL iBT
  • Receive suggestions as to how you can study for the Writing section of the test
  • Get ideas from other students on ways that have worked for them
  • Feel more confident when you get to the Writing section of the test

9 de junio  @5:00 pm Common Mistakes by Spanish Speakers 1

You will learn to identify and solve some of the most common mistakes by Spanish speakers in English. These are aspects that once you master will make you sound more proficient in English.

3 de junio @9:00 am Common Mistakes by Spanish Speakers 2

You will learn to identify and solve some of the most common mistakes by Spanish speakers in English. These are aspects that once you master will make you sound more proficient in English.

24 abril, 2015
por paulazulaica
0 Comentarios

Estudiantes del CELE presentarán discursos en español e inglés

IMG_1418El miércoles, 29 de abril, tendremos dos eventos en que alumnos del ITESO harán gala de sus competencias para la comunicación oral.  A las 3 pm, en el Auditorio M, 10 alumnos selectos de la asignatura de Comunicación Oral y Escrita presentarán discursos de diferentes tipos que han preparado y ensayado a lo largo del semestre. Luego, a las 6 pm, en el Auditorio A, tendrán su turno 8 alumnos de las asignaturas Public Communication in English y Management Communication in English, sólo que lo harán en inglés. La comunidad del ITESO está invitada a acompañarlos.

 

Discursos de Comunicación y Escrita (español)

Auditorio M

3:00 pm

 

Public Communication in English & Management Communication in English Speeches (English)

Auditorio M

6:00 pm

IMG_1446IMG_1454

 

22 abril, 2015
por paulazulaica
0 Comentarios

Invitación a AULA ABIERTA: El ensayo literario y la subversión del sentido

AA_web_abril15

AULA ABIERTA

El ensayo literario y la subversión del sentido

Experiencias de pensamiento

CON EL ENSAYISTA

Joaquín Peón Íñiguez

Jueves 23 de abril  de 2015. 13:00 a 15:00 horas

Cafetería de la Biblioteca

Entrada libre

El Centro de Lenguas a través de la Unidad Académica Básica (UAB) de Comunicación Oral y Escrita, y el Centro de Promoción Cultural a través del programa de Literatura, trabajan una estrategia transversal de fomento a la lecto-escritura y oralidad en el ITESO. Como parte del proyecto, la segunda actividad que se tiene programada en el semestre es una Aula Abierta con el joven ensayista Joaquín Peón Iñiguez. La actividad se llevará a cabo en el contexto de las asignaturas Comunicación oral y escrita y Taller de escritura creativa, sin embargo, la invitación está abierta para todo aquel que le interese el tema. La actividad será de 13:00 a 15:00 horas y la entrada es libre.

La sesión de Aula Abierta se centrará en el ensayo como vehículo de pensamiento, antes que como género literario. Para ello, rastreando el ensayo más allá de sus formas habituales, intercalando las ideas de una docena de escritores con sus propias experiencia de autor, el conferenciante abordará el ensayo como un medio para recrearnos como individuos, para decodificar y dotar de sentido a la realidad.

Sobre Joaquín Peón Íñiguez (1987) ha vivido en Ciudad de México, Mérida y Guadalajara. Se desempeña como editor, publicista y curador de contenidos. Escribe ensayos y parodias. Aparece en la Antología de la Novísima Narrativa Breve Hispanoamericana (Grijalbo). Ha publicado en revistas como Magis, Luvina, Replicante, Tierra Adentro, Laberinto Milenio y Milenio Semanal. Fue coeditor de Replicante y actualmente dirige Invasión Abisal, Archivo de Curiosidades y Asombros. Ha sido beneficiario de becas y apoyos para escritores por parte del FONCA, PECDA, FOECAY y FLM.

Colaboración de Joaquín Peón Íñiguez en la Revista Magis

Sobre la estrategia transversal de fomento a la lecto-escritura y oralidad en el ITESO

El objetivo de la estrategia que trabajan en conjunto el Centro de Lenguas y el Centro de Promoción Cultural es promover entre los estudiantes de licenciatura una actitud de suscripción y pertenencia frente a los procesos de lectura, escritura y oralidad de la comunidad universitaria del ITESO.

¡Quédate al pendiente de las actividades que estaremos programando durante el semestre!

Más informes con Lupita Lira (mlira@iteso.mx), al teléfono 3669 3434, extensión 3340, o al 3669 3421, o con Alejandra Sánchez (alesanchezz@iteso.mx), extensión 4421.